Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ
(και η εθνική συνείδηση "κλειδί" εθνικής αναπτύξεως και αναγεννήσεως).
 
Αν και οι Έλληνες αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,15% του παγκοσμίου πληθυσμού, τα ελληνόκτητα πλοία αντιπροσωπεύουν το 21% της παγκοσμίου χωρητικότητος. Η ελληνική ναυτιλία, έχει δύο πυλώνες αναπτύξεως: τον εμπορικό και τον επιβατικό. Η παγκόσμια ανατάραξη -έτι υφισταμένη- με την πανδημία τού κορονϊού, φαίνεται πως στο θέμα τής ελληνικής ναυτιλίας πλήττει περισσότερο την ακτοπλοΐα (η οποία προσφέρει και Δημόσια Υπηρεσία, απαραίτητη για τα νησιά μας) και λιγότερο το εμπορικό κομμάτι, το οποίο εν πολλοίς στηρίζεται στο ιδιωτικό και οικογενειακό επιχειρείν και φαίνεται πώς ήδη αντεπεξέρχεται επιτυχώς. Βεβαίως, υπάρχει το σοβαρότατο πρόβλημα τής ανεργίας ως απόρροια της λεγομένης απαγορεύσεως κυκλοφορίας ("λοκ ντάουν") αλλά και το πρόβλημα της υφέσεως στην πετρελαϊκή αγορά, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα. Μία τίμια οικονομικοκοινωνική συζήτηση Κυβερνήσεως και Εκπροσώπων της Ελληνικής Ναυτιλίας, θα μπορούσε να μετατρέψει μέρος τής κρίσεως σε μέρος τής λύσεως. Εν άλλαις λέξεσιν, μία συμφωνία για διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας με ταυτόχρονη ισοδύναμη ικανοποίηση κάποιων χρόνιων αιτημάτων των Ελλήνων πλοιοκτητών, θα μπορούσε να είναι εφικτή. Έτι περαιτέρω, μία διαπραγμάτευση για απορρόφηση και άλλων Ελλήνων ανέργων (πέραν των υπαρχόντων) στο σύνολο των υπαρχουσών θέσεων εργασίας, θα μπορούσε και θα έπρεπε να τίθεται εσαεί από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία. Αυτό θα σήμαινε πραγματική καταπολέμηση τής ανεργίας σε αποδοτικές για τη ναυτιλία θέσεις εργασίας και συγχρόνως ενίσχυση των οικείων, της αγοράς και των τόπων ενός εκάστου ο οποίος από άνεργος πτωχός θα εμετατρέπετο σε εργαζόμενο με μισθό.
 
Υπάρχει πολύ σημαντική ελληνική παρουσία στις βασικές κατηγορίες τού παγκοσμίου στόλου, ήτοι, στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου, στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών, στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων, στα πλοία μεταφοράς ξηρού και υγρού φορτίου (ΟΒΟ), στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στα λοιπά φορτηγά πλοία και στα λοιπά επιβατηγά πλοία. Σύμφωνα με στοιχεία της ετησίας εκθέσεως (έτους 2019) της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, η Ελληνική Ναυτιλία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 21% τού παγκοσμίου στόλου (σε dwt) και το 53% τού στόλου τής Ευρωπαϊκής Ενώσεως. Ο ελληνικός εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως, με σχεδόν 5.000 πλοία άνω των 1.000 gt, χωρητικότητος σχεδόν 400.000.000 τόνων (dwt). Το 22,5% της δραστηριότητος τού ελληνικού στόλου εξυπηρετεί το εμπόριο από και προς τις ΗΠΑ, το 20,3% από και προς την υπόλοιπη Ευρώπη, το 31,8 τις ταχέως αναπτυσσόμενες ασιατικές οικονομίες.
Έως και προ κορονϊού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπερδιπλασίασαν την μεταφορική ικανότητα τού στόλου τους και προέβησαν σε παραγγελίες ναυπηγήσεως πολλών δεκάδων (άνω των δύο εκατοντάδων) καινούργιων πλοίων ελληνικών συμφερόντων.
Ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνόκτητων πλοίων είναι σχεδόν 12 έτη, δηλαδή μικρότερος κατά ένα χρόνο από τον παγκόσμιο μέσο όρο, γεγονός επίσης θετικό.
Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί περί τα 720 πλοία (άνω των 1.000 gt) των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε περίπου 40.000.000 gt.
"Ο στόλος με ελληνική σημαία, κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και δεύτερος στην Ε.Ε. (σε όρους dwt). Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 31,99 του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων αργού πετρελαίου, το 23,12 του παγκόσμιου στόλου χύδην ξηρού φορτίου και το 15,17 του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου". (Τα ανωτέρω στοιχεία είναι από το www.ugs.gr Ελληνική ναυτιλία και οικονομία 2019).
 
Ας συνυπολογιστούν στα ανωτέρω (αποσπασματικά) στοιχεία και τα εξής (τα οποία προέρχονται από την έκδοση ΕΣΤΙΑζω της εφημερίδος ΕΣΤΙΑ, τ.17, 27/6/2020, σελ. 22-23, Η ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ των Ελλήνων εφοπλιστών) και προέκυψαν από διαδικτυακή συζήτηση, την οποία διοργάνωσε το "Οικονομικό Βήμα των Δελφών" και συντόνισε η c/o της Navigator Shipping Consultants Δανάη Μπεζεντάκου: "Η ελληνόκτητη ναυτιλία προσφέρει 13 δισ. στο ΑΠΕ της Ελλάδας και απασχολεί 200.000 τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα". (Ιωάννα Προκοπίου, διευθύνουσα σύμβουλος της Sea Traders). "Η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση παγκοσμίως όσον αφορά γιοτ μήκους άνω των 60 μέτρων, πίσω από τις ΗΠΑ και τη Ρωσία...". (Γιάννης Δράγνης, διευθύνων σύμβουλος του Goldenport Group). "Η τηλεμετρία θα διαδραματίσει ακόμη σημαντικότερο ρόλο στη ναυτιλία. Μάθαμε από την εφαρμογή της στην αεροναυπηγική και τη Formula 1 (....) Η ναυτιλία (...) πέρασε σε νέο επίπεδο εκμεταλλευόμενη και κατανοώντας βαθύτερα την τεχνολογία". (Ιωάννης Μαρτίνος, ιδιοκτήτης και διευθύνων σύμβουλος της The Signal Group). "Τα πλοία χρησιμοποιούνται πλέον και ως αποθηκευτικοί χώροι, δίνοντας λύσεις στο πρόβλημα της έλλειψης τέτοιων χώρων. Θα υπαρξουν αλλαγές συστημικές στην αγορά ενέργειας". (Χρήστος Μάγκος, διευθύνων σύμβουλος της Interunity Management Corporation). "Η Ελλάδα θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στη ναυτιλία (....) Επενδύσαμε στον αυτοματισμό και στην τεχνολογία και συνεχίζουμε να επενδύουμε. Οι επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες είναι σοφή απόφαση. Οι Έλληνες είναι καινοτόμοι με σύγχρονους στόλους". (Αλέξανδρος Χατζηπατέρας, εκτελεστικός αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Dorian LPG Ltd).
 
Ευκόλως προκύπτει από τα ανωτέρω η ετοιμότητα και η δυναμική που εκφράστηκε, εκφράζεται και είθε να εκφράζεται υπό των Ελλήνων εφοπλιστών στο εμπόριο, το επιχειρείν, την καινοτομία, τη στρατηγική σκέψη, τον επιτελικό σχεδιασμό και την σταθερή υλοποίηση μεγάλων στόχων και οραμάτων, που αποδεικνύουν ότι ο Έλληνας μπορεί να αποτελεί παγκόσμια ηγουμένη μειοψηφία. Χρειάζεται όμως ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον ούτως ώστε να αποφεύγονται επιλογές μεταφοράς περιουσιακών στοιχείων σε άλλες χώρες (πλωτά γαρ). Θέλει μεγάλη προσοχή το θέμα τής φορολογίας διότι χώρες όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες επωφελούνται από τις δικές μας πολιτικές. Σταθερό αναπτυξιακό φορολογικό πλαίσιο, είναι και αναγκαίο και εφικτό. Επίσης, το κράτος πρέπει να θέτει μετά από εξαντλητικό αλλά σύντομο χρονικώς διάλογο το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο, με προοπτική την δημιουργία συνθηκών αναπτύξεως.
 
Ενώ είμαστε λοιπόν η επικρατέστερη στην παγκόσμια ναυτιλία, δεν είμαστε ως χώρα η κυριότερη στις σημαίες. Και αυτό έχει να κάνει πρωτίστως με το φορολογικο πλαίσιο της εκάστοτε χώρας. Οι εφοπλιστές προτιμούν να εγγράψουν σε νηολόγια του εξωτερικού τα πλοία τους, δημιουργώντας παράκτιες εταιρείες (offshore companies) σε χώρες όπως Παναμάς, Νήσοι Μάρσαλ κ.ά. Επί πλέον, προτιμούν να εγκαταστήσουν τα κεντρικά γραφεία τους στο Ην. Βασίλειο και κυρίως στην πρωτεύουσα, το Λονδίνο, ούτως ώστε να απολαμβάνουν τα φορολογικά πλαίσια της χώρας.
 
Επίσης, το 2018, η Κύπρος κατείχε την 10η θέση σε νηολόγια ενώ το 2019 πήρε τη θέση της η Ιαπωνία. Η Κύπρος είναι ακόμα σε υψηλή θέση σε αριθμό νηολογίων. Δημιουργώντας λοιπόν τις κατάλληλες συνθήκες με κοινή φορολογική πολιτική, Ελλάς και Κύπρος, θα μπορούσαμε να έχουμε οφέλη από τα νηολόγια και να κατέχουμε τις δύο πρώτες θέσεις στον παγκόσμιο πίνακα νηολογίων.
 
Υπάρχουν δύο λέξεις, των οποίων η ουσιαστική αποδοχή και εφαρμογή τού περιεχομένου τους, μπορεί να λειτουργήσει καθοριστικά στη σχέση των εκάστοτε κυβερνώντων με τους ανθρώπους τής ελληνικής ναυτιλίας και -κατ' επέκταση- στην εθνική ανάπτυξη• οι λέξεις αυτές είναι οι εξής: ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.
Κυβέρνηση, κυβερνήτης, κυβερνώντες χωρίς εθνική συνείδηση ή και εφοπλιστής, επιχειρηματίας, έμπορος, οποιοσδήποτε χωρίς εθνική συνείδηση, είναι άτομο/-α που δεν επιθυμούν το καλό τού έθνους τους, της πατρίδος τους, της χώρας τους, συνεπακολούθως και του λαού τους. Άνθρωποι χωρίς εθνική συνείδηση, δεν έχουν αίσθηση της ρίζας τους, του χρέους τους, της κοινότητάς τους. Κατανοούν την ζωή μόνο στο "εγώ" και την βιώνουν μόνο στο εφήμερο. Δικαίωμά τους είναι βέβαια να υποβιβάσουν την ελληνική καταγωγή τους και το άνω θρώσκω σε επίπεδο "το σμίξιμο και η τροφή, των ζώων κοινός βίος". Όμως, ευτυχώς, αρχαιόθεν, συνεχώς και αδιασπάστως, πρόγονοί μας (κάτι σαν: οι κάποτε όμοροί τους), έδωσαν αποδείξεις γραφής ότι δικαίως λέγονται αρχοντάνθρωποι και Μεγάλοι Έλληνες. Διότι βοήθησαν σημαντικά την Ελλάδα και τους Έλληνες. Και σήμερα κάποιοι βοηθούν την πατρίδα και το λαό μας. Πρέπει περισσότερο. Και πρέπει όλοι. Όχι μόνο γιατί στην πραγματικότητα τους συμφέρει αλλά για την υστεροφημία τους. Κυρίως όμως, γιατί είναι Έλληνες και σηκώνουν στις πλάτες τους την δύναμη της δημιουργίας, της φιλοτιμίας και της αθανασίας τής αιωνίου Ελλάδος.
 
Η ελληνική ναυτιλία μεγάλη παγκόσμια δύναμη και η εθνική συνείδηση "κλειδί" εθνικής αναπτύξεως και αναγεννήσεως.
 
Γεώργιος Σαγιάς
 
 
Σημείωση "φ": Υπεύθυνος για το άρθρο είναι αποκλειστικά ο αρθρογράφος. Οι θέσεις του είναι προσωπικές και τίθενται σε δημόσιο διάλογο σε πνεύμα ελευθερίας.