Σχετικά με τις πλημμύρες: Λείπει ο εθνικός σχεδιασμός.
Κάποιες προτάσεις μας.
30/09/2023
Του Γεώργιου Σαγιά
Οι ευθύνες των κυβερνήσεων (και) για την έλλειψη επαρκούς αντιπλημμυρικής προστασίας σε πάρα πολλές περιοχές τής ελληνικής επικράτειας είναι τεράστιες. Ο αναπόφευκτος καταλογισμός ξεκινά από τους εκάστοτε πρωθυπουργούς, υπουργούς και επιμερίζεται αναλογικώς σε κάθε εμπλεκόμενο.
Αμέσως μετά τις Περιφερειακές και Δημοτικές Εκλογές που ακολουθούν οσονούπω και με δεδομένο ότι από τις βουλευτικές εκλογές έχει προκύψει λίαν προσφάτως αυτοδύναμη κυβέρνηση, καθώς επίσης υπάρχουν και κόμματα που θα μπορούσαν να συναινέσουν εάν υπάρξει σοβαρή και τεκμηριωμένη πρόταση αντιπλημμυρικής θωράκισης τής χώρας, είναι χρέος όλων, με ευθύνη τής κυβερνήσεως και την οφειλόμενη σοβαρή στάση όλων των κομμάτων τού Κοινοβουλίου τα εξής -μεταξύ άλλων:
-να εκπονηθεί τάχιστα συνολικός εθνικός σχεδιασμός για αντιπλημμυρικά έργα
-να κατατεθεί πρόγραμμα εξακτινωμένο ανά Περιφέρεια και εξειδικευμένο ανά Δήμο
-να κατατεθεί πρόγραμμα και συγκεκριμένες πηγές χρηματοδότησης σημαντικών, ουσιαστικών και αποτελεσματικών έργων υποδομής
-να κοστολογηθεί με σημερινές τιμές και -ενδεχομένως- με προβλεπόμενες αυξήσεις υλικών (για να μην μένουν τα έργα ημιτελή) κάθε έργο
-να προβλεφθεί νόμιμος γενικά αποδεκτός τρόπος ταχείας απεμπλοκής σε περίπτωση νομικής εμπλοκής των επειγόντων, απαραίτητων και αναγκαίων έργων
-να μελετηθούν ενδελεχώς τα κλιματικά δεδομένα στην χωροχρονική προοπτική τους και να συναρτηθούν με έργα που να αντέχουν σε πολύ μεγάλο βάθος χρόνου.
-να οριστούν ελεγκτές έργων αυτοί που γνωρίζουν και να μειωθεί στο μέγιστο ο εν πολλοίς τυχαίος ορισμός που γίνεται βάσει νομοθεσίας από τα Περιφερειακά και Δημοτικά Συμβούλια, συχνότατα με αιρετούς αδαείς περί τούτων
-να ελεγχθούν από σώμα αδιάφθορων μεγάλες και μικρές αστοχίες εταιρειών έργων -ή και αυθαίρετες αλλαγές πέραν των υπογεγραμμένων και επί τα χείρω- να καταγγελθούν αρμοδίως, να εκδικασθούν με ειδική εντολή τάχιστα και να κληθούν οι αποδεδειγμένα και τελεσιδίκως καταδικασθέντες σε επανορθώσεις (βεβαίως, οι ανθρώπινες ζωές δυστυχώς δεν ξαναγυρίζουν στα εγκόσμια...).
Σημειώνεται πως επιμέρους έργα όπως οριοθέτηση και διευθέτηση χειμάρρων, αποτελεσματικές παρεμβάσεις στις λεκάνες απορροής ρεμάτων, έργα ορεινής υδρονομίας, πρέπει να εκτελεστούν εντασσόμενα στον ολοκληρωμένο εθνικό σχεδιασμό και να οριστεί βαθμός επείγοντος και φάσεις άμεσης εκτέλεσης υποέργων για να προληφθούν επείγουσες όσο και επικίνδυνες καταστάσεις.
Δεδομένου ότι στο τέλος κάθε έτους ψηφίζεται ο προϋπολογισμός νέου έτους, τόσο σε επίπεδο Βουλής όσο και σε επίπεδο Περιφερειών και Δήμων, το θέμα τής Πολιτικής Προστασίας με τις πολλές υποκατηγορίες (π.χ. φυσικές καταστροφές, αντιπλημμυρικά, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις και αποκλεισμοί, έλεγχος και ανακαίνιση καταφυγίων κ.ά.π.) πρέπει να τεθούν ψηλά στον κατάλογο προτεραιοτήτων (όπως π.χ. η υγεία, η παιδεία, η εθνική άμυνα).
Επειδή δε τα χρήματα τού προϋπολογισμού είναι περιορισμένα και οι πολιτικές διανομής χρημάτων από το "λεφτόδεντρο" είναι σαφώς αντιαναπτυξιακές, πρέπει επιτέλους να ιεραρχηθούν προτεραιότητες σε βάρος περιττών δημοσίων σχέσεων, αχρείαστης επικοινωνίας, δράσεων για το θεαθήναι, επιχορήγησης αχρείαστων Μ.Κ.Ο., αδικαιολογήτων εξόδων επιβάρυνσης των προϋπολογισμών και πολλά ακόμη τα οποία δεν άπτονται τού παρόντος κειμένου.
Λείπει ο εθνικός σχεδιασμός σε βάθος. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες, ούτε γιατί λείπει ούτε γιατί δεν έχει ήδη δρομολογηθεί ούτε βεβαίως αν άμεσα δεν δρομολογηθεί. Το πολίτευμα πρέπει να υπηρετεί το έθνος και τον πολίτη και όχι το αντίστροφο. Όμως αυτό σημαίνει ότι και ο πολίτης θα πρέπει να προσανατολίσει την ψήφο, τις δράσεις, την ίδια του την ζωή σε εθνική κατεύθυνση.
Σημείωση "φ": Υπεύθυνος για το άρθρο είναι αποκλειστικά ο αρθρογράφος. Οι θέσεις του είναι προσωπικές και τίθενται σε δημόσιο διάλογο σε πνεύμα ελευθερίας.